25 مارس 2022- تعداد افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان در حال افزایش است و دیابت با خطر بیشتری برای بیماری قلبی همراه است. در این مقاله پرفسور Gosia Wamil، متخصص قلب در کلینیک مایو در لندن، توضیحاتی در مورد ارتباط بین این دو بیماری جدی و مزمن ارائه می دهد.

دکتر وامیل می گوید: افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تا چهار برابر بیشتر از جمعیت عمومی در معرض خطر مرگ ناشی از علل قلبی عروقی هستند، و این امر باعث شده است که پزشکان به جای مدیریت سطح قند خون به تنهایی، بر کاهش عوامل خطر بیماریهای قلبی در افراد دیابتی نیز تمرکز کنند.

دکتر وامیل می گوید: تغییرات مثبت در شیوه زندگی مانند ترک سیگار، کاهش وزن، ورزش بیشتر، ایجاد یک رژیم غذایی سالم و کنترل فشار خون همگی می توانند به سلامت قلب کمک کنند. مطالعات نشان داده اند که با دستیابی به کنترل خوب این عوامل خطر قلبی عروقی، ما نه تنها کیفیت زندگی را به طور قابل توجهی بهبود می بخشیم، بلکه مهمتر از همه، عمر افراد مبتلا به دیابت را به طور متوسط ​​تا هشت سال افزایش می دهیم.

بیماری های قلبی و دیابت بیماری های مزمنی هستند که در بیشتر موارد قابل درمان نیستند، دکتر وامیل می گوید: دیابت می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و عضله قلب را سفت تر کند که در نهایت منجر به مشکلاتی در احتباس مایعات و نارسایی قلبی می شود. او افزود: افراد مبتلا به دیابت نیز در معرض خطر ابتلا به بیماری تسریع شده عروق کرونر و حملات قلبی هستند.به دلیل آسیب عصبی ناشی از دیابت، بیماران ممکن است درد قفسه سینه یا سایر انواع ناراحتی در قفسه سینه را که ممکن است نشانه های وجود مشکلی در قلب باشد، احساس نکنند، بنابراین بیماری قلبی ممکن است تا زمانی که پیشرفت نکرده باشد، تشخیص داده نشود که در این زمان، گزینه‌های درمانی کمتری در دسترس می باشد.

دکتر وامیل می گوید: توسعه اخیر تکنیک های تصویربرداری قلبی مانند اکوکاردیوگرافی پیشرفته، سی تی اسکن قلب و ام آر آی قلب، این امیدواری را به وجود آورده است که بتوانیم بیماری قلبی دیابتی را زودتر تشخیص دهیم و از عواقب جدی آن جلوگیری کنیم.

دکتر وامیل از تصویربرداری پزشکی پیشرفته برای بیماران دیابتی استفاده می‌کند تا بررسی کند که چرا قلب افراد دیابتی پس از حملات قلبی آسیب بیشتری می‌بیند و چرا افراد دیابتی بیشتر از افراد دارای کنترل قند طبیعی به نارسایی قلبی مبتلا می‌شوند. تحقیقات او همچنین شامل استفاده از مجموعه‌های بزرگی از داده ها و هوش مصنوعی برای شناسایی زیرگروه‌هایی از افراد مبتلا به دیابت است که ممکن است بهترین پاسخ را به درمان‌های خاص نشان دهند.

دکتر وامیل می‌گوید: زیرگروه‌های زیادی از دیابت وجود دارد که به داروها پاسخ متفاوتی می‌دهند. شناسایی بیمارانی که بیشترین سود را از درمان‌های جدید می‌برند، این نوید را می‌دهد که در آینده می‌توانیم به افراد دیابتی برنامه‌های درمانی واقعاً شخصی‌سازی شده ارائه دهیم.

او خاطرنشان کرد که در چند سال گذشته، درمان های جدید ضد دیابت با مزایای قلبی ثابت شده، در دستورالعمل های بالینی قرار گرفته اند.

دکتر وامیل گفت: ما همچنین شواهد پرقدرتی را جمع‌آوری کرده‌ایم که نشان می‌دهد کاهش وزن می‌تواند دیابت را در برخی بیماران معکوس کند و کاهش فشار خون با داروهایی به نام مهارکننده‌هایACE و مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسینII ، می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. این زمان هیجان انگیزی در زمینه ی کاری ما است زیرا ما گزینه های درمانی متعددی داریم و بهتر می دانیم که چگونه خطر ابتلا به مشکلات قلبی را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-03-link-diabetes-heart-disease.html